Wat is VvE Beheer?

25 mei 2021 0 Door Admin

VvE staat voor Vereniging van Eigenaren. Wanneer je een appartement hebt, kun je samen met de andere eigenaren van het appartementengebouw een VvE oprichten. In een al bestaand gebouw, kun je lid worden van de VvE. Vervolgens kun je via VvE beheer gezamenlijk taken uitvoeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gezamenlijk inhuren van een schoonmaakbedrijf, de administratie, onderhoud aan het gezamenlijke dak of een verfbeurt van het trappenhuis. Wanneer je als VvE een partij inhuurt om deze zaken voor je uit te voeren, dan noemen we dit VvE Beheer.

Wat zijn de taken van een VvE beheerder?

Een belangrijke taak van een VvE beheerder, is het doen van de administratie en het regelen van de financiën. Dit noemen we het financieel beheer. Daarnaast is een andere belangrijke taak het technische beheer. Dit houdt in dat het onderhoud aan het gebouw moet worden geregeld. De groep die het VvE beheer uitvoert maakt hiervoor eerst een meerjarige onderhoudsplanning. In deze planning wordt vaak wel 20 jaar vooruit gekeken. Hierin worden bepaalde zaken verwerkt, zoals dat het nodig is om na elke 5 jaar het buitenschilderwerk uit te voeren. Ook het dak moet na een bepaald aantal jaar worden vernieuwd. Naast de onderhoudstaken, zijn er meer taken die een beheerder kan uitvoeren. Zo kan de beheerder er bijvoorbeeld voor zorgen dat een schoonmaakbedrijf gezamenlijke ruimten schoonhoudt. Het bijhouden van de verzekeringen kan ook een taak zijn, zoals een opstalverzekering. Hiermee verzeker je schade aan gemeenschappelijke delen, zoals muren en vloeren. Een opstalverzekering is verplicht. Een aansprakelijkheidsverzekering en glasverzekering kan eventueel ook worden afgesloten. Deze zijn echter niet verplicht.

Hoe ziet het financiële beheer van een VvE eruit?

Via VvE beheer wordt er jaarlijks een begroting opgesteld. Hierin staat wat er jaarlijks aan uitgaven te verwachten is en wat er jaarlijks nodig is aan inkomsten. De uitgaven zijn een opstelsom van de onderhoudskosten, verzekeringen en schoonmaakkosten. Ook de uitgaven voor verlichting en verwarming van de gemeenschappelijke ruimten, horen hierbij. Naast de uitgaven die gepland kunnen worden, is het belangrijk om een reservefonds in te stellen voor onvoorziene uitgaven. Onvoorziene uitgaven moeten mogelijk worden gedaan vanwege bijvoorbeeld een lekkende dakgoot. Het geld dat nodig is om het gehele VvE beheer te bekostigen, wordt betaald door de eigenaren van de appartementen in het gebouw. Dit bedrag noemen we servicekosten of ledenbijdragen. De servicekosten kunnen periodiek worden betaald. Dit kan maandelijks of per kwartaal zijn.